Pracowałam nad cyklem PDCA z klientem. Dużo czasu zajęło nam Planowanie😊 ale w końcu mogliśmy przejść do fazy DO. On pełen entuzjazmu, szybko stwierdził: Tu już chyba po prostu robię to co zaplanowałem???
Hmmmm, i tak, i nie.
W tym wszystkim ważne jest JAK. Czyli znowu ważne są szczegóły.
Czy jeśli jakiś element DO mam zrobić z grupą ludzi, to faktycznie mam te osoby? Mam ich czas i ich zaangażowanie? Czy Ci ludzie wiedzą dlaczego są mi potrzebni? Bardzo często zakładamy, że coś jest oczywiste, że ludzie są myślący, więc nie muszę już nic im mówić. Nic bardziej mylnego. Oczywiście wszyscy myślimy, ale każdy z nas po swojemu😉 Dlatego jeśli masz pracować w grupie, przygotuj ludzi do wspólnej pracy. Powiedz im, dlaczego ich potrzebujesz, czego oczekujesz, jak sobie wyobrażasz pracę. Te osoby muszą dostać wszelkie informacje niezbędne do wykonania pracy jaką dla nich przewidziałeś. Czy masz te wszystkie informacje? Czy masz wszystkie materiały potrzebne do działania? Upewnij się, że masz wszystko co będzie tym ludziom potrzebne, zanim pojawią się w sali. Szanuj ich czas i ich energię! Spraw, by wykorzystali te swoje zasoby do pracy z Tobą, a nie do narzekania czy wkurzania się.
Ważny jest komfort pracy. I nie jest istotne, czy jest to praca tylko Twoja, czy też całego zespołu. Zanim przystąpisz do dzieła, zastanów się, czego potrzebujesz – nie tylko chodzi o kwestie materialne jak np. kawa, czy drugie śniadanie, ale też ważna jest cisza, brak dzwoniącego telefonu czy przerywających Twoją pracę „pytaczy”. Zadbaj o swój komfort, poinformuj otoczenie, co zamierzasz i czego od nich potrzebujesz i oczekujesz (spokoju, ciszy, itp.). Takie przygotowanie czasu na właściwe działanie pozwoli Ci faktycznie skupić się na zaplanowanej pracy. Dzięki temu pójdzie sprawniej i efektywniej, bo będziesz skoncentrowany.
W zależności od tego jak długim procesem jest DO, rozważ okresowe przeglądy realizacji. Co jakiś czas samodzielnie lub w grupie zobacz gdzie jesteś vs Twój plan. Jakie problemy pojawiają się na Twojej drodze, rozwiąż je efektywnie (czyli skutecznie). Sprawdź, czy nic nie wpływa na terminowość Twoich działań. Zrób takie małe sprawdzenie (CHECK) w trakcie trwania fazy drugiej (DO) i jeśli trzeba skoryguj swoje aktywności.
Takie podejście do DO pozwoli Ci mieć poczucie kontroli, efektywności i skuteczności. A któż tego nie lubi😉 I tak w pewnym momencie możesz powiedzieć: mam to, zrobiłem/zrobiłam!!!
Skomentuj