Wiele spotkań z bardzo różnymi klientami i w związku z tym bardzo różnorodne sytuacje biznesowe pchnęły mnie do pomysłu serii „wystąpień” o tym jak być profesjonalnym w biznesie. Oczywiście wszystko co znajdziesz w moich przemyśleniach jest moje – wynika z mojej nauki, moich doświadczeń oraz mojego rozumienia biznesu. Jest to zbieżny mocno pogląd ze światowymi trendami, wynika wszak z pracy w środowisku najlepszych praktyk biznesowych. Jest też efektem podejścia psychologicznego i objaśniania pewnych zjawisk właśnie z tej perspektywy.
Zacznijmy od tego czym jest profesjonalizm. Zadaję to pytanie każdemu klientowi, który mówi, że jest, albo chce być profesjonalistą. Czyli kim? Kim jest człowiek profesjonalny? Odpowiedź na to pytanie nie jest wcale taka prosta. Korzystamy ze słowa „profesjonalny” bardzo intuicyjnie, ale nie definiujemy często co pod nim ukrywamy, jakie są nasze oczekiwania wobec profesjonalizmy.
Człowiek profesjonalny, to dla mnie ten, kto zna się na tym co robi, jest ekspertem, specjalistą w swojej dziedzinie. Ale to także człowiek, który jest godny zaufania i chętnie ludzie z nim współpracują. To osoba, która szanuje innych zarówno swoim językiem, zachowaniem i ubiorem. To ktoś, kto ma tak zwane wyczucie, zarówno w kontaktach z innymi, ale także w sferze czysto biznesowej.
Na ten obraz składa się wiele drobnych kwestii jak traktowanie pracowników czy partnerów biznesowych, punktualność, korzystanie z maila czy kalendarza, sposób rozmowy przez telefon, zainteresowanie projektem podczas wspólnej pracy, i tak dalej… mogłabym wymieniać jeszcze wiele, ale chcę się skupić na tych elementach, które widzę często w swojej pracy i „psują” moje poczucie profesjonalnej współpracy. Proponuję Ci, żebyśmy wspólnie się im przyglądnęli, chcę dać Ci inspirację do zastanowienia się nad tym czym dla Ciebie jest profesjonalizm, czy wiesz jak go sam mozolnie budujesz.
Zapraszam do wspólnego odkrywania niuansów profesjonalizmu w biznesie.
Skomentuj